dentsu aegis network

FINLAND

Asiakkaasta asiakkuusjohtajaksi: Uusitalo iProspectiin vahvistamaan digiliiketoimintaa

09 touko 2017

Ulla-Maija Uusitalo

Kauppatieteiden tohtori Ulla-Maija Uusitalo, 46, on nimitetty tulospohjaisen markkinoinnin toimisto iProspectin asiakkuusjohtajaksi ja laajennetun johtoryhmän jäseneksi erityisvastuunaan B2B-asiakkuudet.

Uusitalo siirtyy uuteen toimeensa verkon maksamisratkaisuiden konseptijohtajan positiosta Lindorffilta. Aiemmin hän on toiminut tulosvastuullisena verkkoliiketoiminnan johtajana vähittäiskaupan alalla, ja vetänyt myös useita laajoja kehityshankkeita niin IT-, liiketoimintaprosessi- kuin asiakaskokemuksenkin alueilla.

iProspectin Ulla-Maija on kohdannut aiemmissa työtehtävissään, ja vakuuttui iProspectin konsulttien osaamisesta ja tavasta toimia: puheet ja hankkeet olivat liiketoiminnan kieltä ja haasteiden ratkomista, ei digijargonia.

– iProspectin globaalin verkoston ja osaamisen laajuus ovat suoraan sanottuna lyöneet ällikällä, tämä on Suomen markkinoiden vaietuin salaisuus. Olemme ainutlaatuisessa asemassa auttamaan suomalaisia yrityksiä kansainvälisisissä hankkeissa toimimalla 53 maassa ja yli neljän tuhannen konsultin voimin, Uusitalo kertoo.

Isojen talojen kasvattina Ulla-Maija on erityisen kiinnostunut murroksesta, joka organisaatioiden sisällä on tapahtumassa.

– Myös B2B-sektorilla digitaalisuus vaikuttaa merkittävästi vuorovaikutukseen ja organisointitapoihin, tuoden yhteen osastoja ja toimijoita joilla ei välttämättä perinteisesti ole ollut paljoakaan tekemistä keskenään. Esimerkkinä IT:n keskeinen rooli verkkoliiketoiminnassa ja markkinoinnissa digitaalisuuden perustuessa tietovirtoihin, sovelluksiin, rajapintoihin ja käyttöliittymiin.

Vaikka digiasiat ovat olleet Uusitalolle työtä jo kaksikymmentä vuotta, hän ei pidä digitalisaatiosta terminä: se antaa kuvan, että kyse olisi jostain liiketoiminnan ytimelle erillisestä asiasta. Digitalisuus vaikuttaa ihan kaikkiin toimialoihin ja tekemisiin, esimerkiksi kommunikaatioon, tuotekehitykseen ja hankintatoimeen.

– Roolimme iProspectissa on rakentaa siltoja yritysten sisällä, ja edesauttaa yhteisen kielen löytymistä. Esimerkiksi yhteiset mittaristot ja analyysikäytännöt ovat hyviä konkreettisia keinoja tuoda aiemmin erillään olleita toimintoja yhteen saman pöydän ääreen.

Ulla-Maija pohtii, että loppujen lopuksi kyse on halusta, asenteesta ja uskalluksesta katsoa oman laatikon ulkopuolelle.

– Jokainen yritys, halusi tai ei, kohtaa nykyään asiakkaansa tai asiakkaansa asiakkaat jossain suorassa rajapinnassa. Se on aika pelottavakin ajatus, että toiminta muuttuu läpinäkyväksi ja palaute on välitöntä.

– Yrityksiltä vaadittava rohkeus on jo vähän klisee mutta totta, lisäksi mielestäni organisaatioiden ja brändien pitää myös olla uteliaita digitalisaation suhteen. Utelias ja uhkarohkea ovat eri asia, tyhmänrohkea ei toki pidä olla, Uusitalo painottaa.

Head of iProspect Reetta Peltola näkee Uusitalon vahvistavan liiketoimintaymmärryksellään ja laajalla kokemuksellaan digitaalisen markkinoinnin kytköstä osana tuloksellisen liiketoiminnan ydintä.

– iProspectina tulemme tarttumaan digitaalisen maailmamme mahdollisuuksiin entistä kokonaisvaltaisemmin asiakkaittemme kanssa. Innovatiivinen ja ratkaisukeskeinen Uma on loistava lisä tässä tavoitteessamme, Peltola kuvailee.

iProspectin joukot ovat vahvistuneet myös Head of Owned Media Henry Sandellilla, joka siirtyy tehtävään Cloettalta ja on aiemmin työskennellyt iProspectin Digital Strategistina.

Niko Pukkila ja Mari Herrala on nimitetty Digital Strategist -rooleihin ja Linda Bask Account manageriksi.

Junior Performance Marketing Consultant -rooleissa ovat aloittaneet Satu Brandt, Sonja Olkkonen ja Jenni Vaalikivi.

Performance Marketing Consultant -rooleissa ovat aloittaneet Leena Ahokas, Linda Niemi ja Karoliina Kinnunen.

Anleena Haustola on aloittanut ja Satu Brandt aloittaa 1.6.2017 Junior Owned Media Consultant –roolissa.

iProspectin uusia tulokkaita